4. Kreativnost
Za stvaranje, koje je najviši nivo učenja, pored savladavanja svih ostailh nivoa znanja, potrebna je i doza kreativnosti. Kreativnost je pronalaženje novih veza, odnosa i mogućnosti uklapanja već poznatih elemenata, kako bi se stvorilo nešto novo.
Ukoliko želimo decu da osposobimo da budu uspešna, moramo negovati i podsticati njihovu kreativnost, drugačije načine razmišljanja i posmatranja sveta; sposobnost pronalaženja novih pristupa problemima i zadacima. Nikako da nastojimo da ih „ukalupimo” i usadimo im iste modele ponašanja. Škola tu ima jednu od presudnih uloga.
5. Inventivno mišljenje – intelektualni kapital
Inventivnost najpre podrazumeva postojanje kreativnosti, dobrih ideja i radoznalosti, koje dovode do stvaralaštva.
To ujedno znači ne samo da učenik treba da ima razvijenu maštu i kritičko razmišljanje već i da je potrebno da ume da proceni okolnosti u kojima je njegova ideja nastala i mogućnosti da je ostvari, kao i da im se prilagodi na najbolji način.
6. Problemsko razmišljanje i rešavanje problema
Problemsko razmišljanje se smatra najkompleksnijom od svih intelektualnih funkcija. Ono polazi od pretpostavke da se znanje ne usvaja samo radi pukog učenja i dobijanja dobrih ocena, već je neophodno to znanje „uposliti” – primeniti na rešavanje konkretnih zadataka, situacija ili problema.
Za to je, pak, potrebno povezati znanja iz različitih oblasti i staviti ih u funkciju pronalaženja rešenja. Zbog toga je potrebno da profesori učenicima prenose upravo takve modele usvajanja znanja – da ih uče da nije važno koju će ocenu dobiti, već kako i gde to što su naučili mogu da primene; šta od znanja mogu da stvore.
7. Sistem vrednosti i odgovornost
Obrazovanje nikada nije i ne sme biti samostalan proces, već uvek ide ruku pod ruku sa vaspitanjem. Jedna od najvažnijih funkcija škole je upravo da oblikuje kvalitetne mlade ljude, uz svesrdnu pomoć u izgradnji ispravnog sistema vrednosti, uvek im omogućavajući da se nesmetano razvijaju u osobe sa integritetom.
Vrednosni sistemi i etika naročito dobijaju na značaju u savremenom dobu tehnologije, umreženosti i kompleksnosti. Važno je učenicima usaditi prave vrednosti, kako bi ispravno koristili sve raspoložive alate i tehnologije, ali i kako bi uvideli svu odgovornost njihovog korišćenja.
8. Kvalitet, vrhunski rezultati i produktivnost
Studije pokazuju da dobri rezultati na testovima u školi nisu nužno povezani sa budućom produktivnošću u radu. Iako škole ne insistiraju mnogo na produktivnosti, ona je direktno povezana sa dobrim rezultatima, uspehom i napredovanjem u svakom pogledu.
Da bi učenici postigli nivo kvaliteta koje savremeno doba zahteva, neophodno je da znaju da iskoriste mogućnosti i prednosti digitalnih alata i tehnologije koji im stoje na raspolaganju, kao i da na pravi način postavljaju prioritete, planiraju i usvajaju nova znanja.
Kako učenici u Savremenoj osnovnoj školi razvijaju veštine za 21. vek?