NOVO: Predškolski program u Savremenoj! Saznaj više >> NAJBOLJI NA SVETU: Savremena je dobila nagradu za najinovativniji pristup u obrazovanju 2024! UPIS 2026/27 je zvanično otvoren: Prijavite se odmah i rezervišite mesto uz NAJNIŽE cene školarine. >> NOVO: Predškolski program u Savremenoj! Saznaj više >> NAJBOLJI NA SVETU: Savremena je dobila nagradu za najinovativniji pristup u obrazovanju 2024! UPIS 2026/27 je zvanično otvoren: Prijavite se odmah i rezervišite mesto uz NAJNIŽE cene školarine. >> NOVO: Predškolski program u Savremenoj! Saznaj više >> NAJBOLJI NA SVETU: Savremena je dobila nagradu za najinovativniji pristup u obrazovanju 2024! UPIS 2026/27 je zvanično otvoren: Prijavite se odmah i rezervišite mesto uz NAJNIŽE cene školarine. >>

Globetrotters: Zašto igre pripadaju učionici

/ / Blog, Globetrotters / 15.09.2025

Globetrotters: Zašto igre pripadaju učionici

Partnerstvo sa evropskim projektom Globetrotters

Savremena osnovna škola sa zadovoljstvom najavljuje partnerstvo sa evropskim projektom Globetrotters, osmišljenim da predstavi učenicima uzrasta od 6 do 9 godina jezičko i kulturno putovanje koje nadmašuje klasične metode nastave.

Moć igre u modernoj nastavi jezika i kulture

Na prvi pogled, može delovati kontradiktorno upariti “igru” i “učenje”, naročito u školama gde učionica često asocira na ozbiljnost, disciplinu i unapred zadate ciljeve. Ipak, sve veći broj istraživanja i pedagoških praksi pokazuje da igra ne samo da pripada učionici — već može biti ključna komponenta kvalitetne nastave. U kontekstu Jezičkog projekta Globetrotters, igre su povezane sa učenjem jezika, kulturom i kreativnim razmišljanjem.

Igre se doživljavaju kao pažljivo osmišljeni “ekosistemi” sa pravilima, izazovima, povratnim informacijama i narativom. U nastavi jezika i kulture, one omogućavaju učenicima smislenu interakciju, pripovedanje i kulturna istraživanja, što čini učenje autentičnijim i angažovanijim. Na taj način školski časovi postaju dinamični i zanimljivi, a deca uče kroz aktivno iskustvo.

Igra i um: teorija i praksa

Teorijski i empirijski dokazi dugo su isticali značaj igre u kognitivnom i socijalnom razvoju dece. Piaget je smatrao da simbolička igra i igre sa pravilima predstavljaju osnovu razvoja apstraktnog mišljenja i usvajanja jezika, dok je Vygotsky naglašavao važnost socijalnog konteksta — kroz uloge u imaginarnim scenarijima deca dosežu viši nivo razumevanja uz podršku nastavnika ili vršnjaka. Ova dva pristupa potvrđuju da je igra istovremeno i sredstvo i cilj razvoja.

U učionicama, igre omogućavaju aktivno učešće umesto pasivnog slušanja. U časovima jezika i kulture, igra uloga (npr. simuliranje pijace, restorana) i interaktivne digitalne igre (poput “escape room” izazova) postaju alatke koje povezuju učenje sa emocijama, motivacijom i kontekstom. Kada deca uče kroz ovakve situacije, gradivo ostaje trajnije i postaje deo njihovog stvarnog iskustva.

Učenje ulture kroz igru

Jezik i kultura nisu odvojeni — u igri oni postaju jedan celovit doživljaj. Kroz simulacije kulturnih situacija, deca ne samo da koriste jezik, već i razumeju običaje, norme i značenja iza izraza. Na taj način igra postaje most između jezika i kulturnog konteksta, a učenje dobija dublje značenje.Konkretni primeri navode igre uloga gde deca glume situacije iz drugih zemalja, rešavaju kulturne zagonetke ili učestvuju u misijama koje povezuju jezik i simbole raznih kultura. Deca kroz ovakve aktivnosti razvijaju ne samo znanje, već i radoznalost i poštovanje prema različitostima. To je važno jer obrazovanje danas ne priprema decu samo za ispite — već za život u globalnoj zajednici.

Igra kao “tajno oružje” obrazovanja

Igra u nastavi jezika i kulture ne stvara distrakciju — ona gradi most između učenika i sadržaja, motiviše, podržava eksperimentisanje i smanjuje strah od greške. Plas i saradnici i druga istraživanja pokazuju da igre mogu da produže angažman učenika i razviju unutrašnju motivaciju za učenje. Kada je dete aktivno uključeno, ono brže uči, ali i bolje razume ono što je naučilo.

U svetu gde su informacije lako dostupne, prava vrednost obrazovanja postaje sposobnost razmišljanja, komunikacije i kreativnosti. Kroz igru, škola postaje mesto gde deca ne uče samo reči — ona grade mostove između jezika, kulture i sopstvenih iskustava. I upravo tu leži snaga savremene nastave — u spoju znanja, iskustva i igre.

 


Prijavite se

Upis za generaciju 2026/27. je otvoren!

Kliknite na ovaj link da se prijavite »