Manifestacija koja menja pogled na nauku: Održan prvi STEAM festival u regionu

/ / Blog, I-IV, Kombinovani, Nacionalni, V-VIII, Životne veštine / 11.10.2021

Manifestacija koja menja pogled na nauku: Održan prvi STEAM festival u regionu

Savremena osnovna škola bila je domaćin istinskim ljubiteljima nauke

Najmodernija školska ustanova u regionu bila je domaćin prvog STEAM festivala. Oni pravi naučni sladokusci učestvovali su 18. septembra na nesvakidašnjoj naučnoj fešti. Bili su u prilici da pogledaju naučne performanse, muzički program i isprate proglašenje četiri predstavnika Srbije za međunarodni naučni festival u Pragu. Iako je bila velika konkurencija, učenički projekat Savremene osnovne škole rangiran je u TOP 10. 

Savremena osnovna škola, zajedno sa Institutom za moderno obrazovanje i mrežom Science on Stage Srbija, inicirala je i pokrenula STEAM festival, na koji je pozvala sve vaspitače, učitelje i nastavnike biologije, hemije, fizike, matematike i informatike iz osnovnih i srednjih škola, ali i roditelje i decu.

Manifestacija je izazvala veliko interesovanje, a bila je održana u modernim prostorijama Savremene osnovne škole, koja važi za lidera u obrazovanju u regionu.

Pored takmičarskog dela, festival je činio i akreditovani stručni skup / simpozijum na temu „STEAM – obrazovanje za (n)ovo doba i nauka na sceni”. Prisutnim kolegama koje su zaposlene u prosveti Institut za moderno obrazovanje izdao je zvaničan sertifikat za stručno usavršavanje van ustanove.

VODEĆI EKSPERTI NA POLJU OBRAZOVANJA ODABRALI POBEDNIKE

Na festivalu su odabrana četiri nastavnika koji će biti poslati na 12. međunarodni Science on Stage STEAM festival, koji će se održati u martu 2022. godine u Pragu.

Konkurencija je bila zaista velika. Stručni žiri, koji su činili vodeći eksperti na polju obrazovanja iz Srbije, među preko 80 pristiglih radova odabrao je 35 STEAM projekata koji su učestvovali u finalu. Odabrani projekti imali su interesantnu međupredmetnu korelaciju, proaktivan pristup i naučnu utemeljenost.

Glavni kriterijumi kojim su se vodili članovi žirija bili su da projekti promovišu interesovanje učesnika za nauku, da se odnose na svakodnevni život, da imaju održiv efekat, da su izvodljivi u svakodnevnom školskom životu i da se mogu finansirati uz razumne troškove, ali i da promovišu učenje zasnovano na istraživanju.

Nakon nekoliko krugova selekcije, temeljnih analiza, pregleda konkursnog materijala i razgovara sa učesnicima festivala, kao pobednici odabrani su: Tanja Olear Gojić,  sa projektom „Čarobni svet magneta”.

Zatim Lana Nikolić, sa projektom „Tehnologije i patenti ’pozajmljeni’ od živih bića”. 

Milica Aleksić, sa projektom „DRIVE SAFELY – interdisciplinarni projekat o bezbednoj vožnji” i Biljana Uskoković Brković,  sa projektom „Vizuelna percepcija”.

Savremeni osnovci su još jednom pokazali koliko umeju kada je reč o nauci. Njihov projekat je uvršten među 10 najboljih, u konkurenciji od čak 35 projekata, koji su pristigli iz cele zemlje. Čestitamo svim učesnicima, finalistima i odabranim nacionalnim predstavnicima.

SAVREMENA OSNOVNA ŠKOLA PREDSTAVILA JE ODLIČNE PROJEKTE

Zapažen je bio i projekat učiteljice Savremene, Danice Nikolić, pod nazivom „STEAM sat: putovanje kroz vreme pomoću nauke”. Ideja je da učenici kroz različite aktivnosti budu upoznati sa značajem vremena i njegovom upotrebom. Ovaj projekat kombinuje niz predmeta: matematiku, inženjerstvo, srpski jezik, informatika, istoriju, likovnu kulturu, svet oko nas i fiziku.

Pojam vremena je nešto sa čim se učenici upoznaju u najmlađem dobu i čije je ovladavanje i razumevanje veoma bitno, tako da je projekat nastao sa idejom da učenicima približi na jedan zanimljiv način značaj vremena, da istakne važnost njegovog poznavanja, kao i zanimljivosti koje se iza toga kriju.

Drugi projekat osmislila je nastavnica Ira Aurora Tuba, i nosi naziv „Ekonomske i društvene koristi reciklaže”. Ovaj projekat nastao je povodom Svetskog dana planete Zemlje u svrhu promocije reciklaže i poslat je za učešće na STE(A)M IT takmičenje u organizaciji European Schoolneta. Scenario je sproveden sa učenicima petog razreda Osnovne škole „Savremena”. Pri tom je uključen čitav niz predmeta: biologija, ekologija, informatika, umetnost, informatičko inženjerstvo.

Bravo za naše učitelje i nastavnike!

LEPO JE KAD EKSPERIMENTIŠEMO ZAJEDNO, A ZA TO IMAMO I STEAM LAB

Science on Stage bio je prava prilika da svi oni koji vole nauku uživaju u hemijskim eksperimentima, istražuju i otkrivaju nova naučna polja. Sve to je za njih bilo potpuno besplatno. Sigurni smo da se cilj isplatio svima: oni su upoznali STEAM na najzanimljiviji mogući način.

Savremeni osnovci već dobro znaju šta je u pitanju. Oni imaju STEAM Lab – jedinstvenu radionicu, istraživački centar i laboratoriju u kojoj od svojih najranijih školskih dana stiču kompetencije 21. veka, igraju se, zabavljaju i uče.

Ovaj interaktivni studio napravljen je u skladu sa najsavremenijim edukativnim trendovima, sa ciljem da se u njemu kroz praktične primere i projektnu nastavu mlađi osnovci pripremaju da svoja znanja primene u realnom svetu.

STEAM Lab postavlja učenika u centar obrazovnog procesa tako što podstiče samoinicijativu kod dece, ohrabrujući ih da do znanja stižu putem sopstvenih istraživanja, realizujući zadatke koje su sami izabrali. Samim tim, deca postaju zadovoljnija i školu percipiraju kao zabavno i korisno, a ne opterećujuće iskustvo. Učenici na taj način postaju mladi naučnici, istraživači, preduzimljivi i aktivni učesnici nastavnog procesa.

Opremljen je najsavremenijim tehnologijama, poput laptopova, iPada, VR uređaja, 3D štampača, robota i interaktivnih tabli i stolova, a posebnu prednost ovog sistema čine LEGO STEAM setovi za nastavu, pomoću kojih učenici stiču znanja iz ključnih disciplina – nauke (Science), tehnologije (Technology), inženjerstva (Engineering), umetnosti (Arts) i matematike (Maths). Koristeći LEGO setove, mlađi osnovci imaju priliku da nauče kako funkcionišu zupčanici, poluge, točkovi, osovine i mnogi drugi elementi i na taj način zakorače u svet nauke i inženjerstva.

Sigurni smo da će prvi STEAM festival u regionu doprineti da nauka dođe u centar naših interesovanja, kao i da stvarno drugačije učenje postane ulaznica za budućnost mladih generacija, od kojih se mnogo očekuje. Radujemo se novom druženju, eksperimentisanju, učenju i istraživanju!

Pogledajte galeriju: