4 kognitivna stadijuma dečjeg razvoja
Prema Pijažeu, postoje 4 kognitivna stadijuma u razvitku svakog deteta:
1. Senzomotorni stadijum (od rođenja do oko 2. godine života). Tokom ovog perioda deca uče o svetu putem svojih čula i kroz interakciju sa različitim objektima. Ovo je jedna od najznačajnijih faza, a gotovo u celosti se odvija pre usvajanja govora.
Šta je najvažnije u ovoj fazi: Najveća promena koja se odvija kod deteta u ovom periodu jeste u njegovom shvatanju da objekat postoji nezavisno od njega. Naime,
u početku za dete objekat postoji samo dok ga ono opaža. Ukoliko se objekat sakrije, dete misli da objekat ne postoji. Kasnije, ono shvata da objekat postoji i kada je sakriven, odnosno kada ga ne vidi. Takođe, u ovom periodu dete još uvek ne razlikuje sebe od spoljašnjeg sveta i tek bi na njegovom završetku trebalo da stekne osećanje šta pripada njemu, a šta svetu van njega.
2. Preoperacioni stadijum (od 2. do 7. godine). Ovo je period u kome deca ovladavaju jezikom, razvijaju memoriju i imaginaciju. Ona počinju da shvataju stvari na simbolički način i dobijaju predstave o prošlosti i budućnosti.
Šta je najvažnije u ovoj fazi: Zahvaljujući razvoju jezika deca u ovom periodu mnogo lakše komuniciraju sa drugima, a u stanju su i da razdvoje znak od onoga što on predstavlja. Koliko je razvoj jezika intenzivan u ovom periodu govori i sledeći podatak:
- do 18 meseci dete koristi oko dvadesetak reči, dok sa 5 godina koristi u proseku oko 2.000 reči.
Karakteristično za ovaj period je da se deca u mišljenju usredsređuju samo na jedan aspekt problema i, kada nešto govore, to čine samo iz svoje perspektive. Tako će, na primer, dečak moći da kaže da ima sestru, ali na pitanje da li njegova sestra ima brata, odgovoriće odrično. Jednostavno, deca u ovom periodu još uvek imaju problem da se unesu u tuđu perspektivu.
Leave a Comment