Kao i u Finskoj, i u Savremenoj osnovnoj školi deca svake godine menjaju učitelje, koji se specijalizuju za svoje razrede
Praksa je pokazala da je za učenike najbolje da imaju više predavača i da deca bolje napreduju uz tim učitelja. Od svog osnivanja, Osnovna škola „Savremena”, pionir na mnogim poljima osnovnoškolskog obrazovanja, insistira na otkrivanju i usavršavanju posebnih talenata svojih đaka. Zašto ne bi bilo tako i sa učiteljima? U prethodnoj školskoj godini ponudili smo školarcima od 1. do 4. razreda brojne sekcije mimo onih obaveznih. Najviše njih se opredelilo za robotiku, matematičko-logičke igre, kulinarstvo, plesnu sekciju i dramski klub na engleskom jeziku, a celo jedno odeljenje činilo je hor škole. Sve ove sekcije vodili su učitelji kojima ove veštine idu od ruke, bolje nego drugima, i rezultati su bili fantastični. Učitelji su u svojim sekcijama imali đake kojima ne predaju i na taj način su se svi učitelji i đaci naše škole međusobno upoznali i bili povezani tokom cele godine.
Pre nekoliko meseci pratila sam reportažu nastavnice koja spada u slavnih 50 najboljih edukatora Srbije, o školama u Finskoj koje je obišla ove zime. Skromni i uspešni, organizovani i vredni, Finci daleko prednjače u obrazovnim rešenjima novog doba. Ono što bih izdvojila jeste činjenica da se u mnogim osnovnim školama učitelji specijalizuju za pojedine razrede i da deca svake godine menjaju učitelje. U malo drugačijem obliku, ova ideja se pokazala dobrom i u našoj školi, kroz organizaciju rada sekcija u mlađim razredima.
Deca su u prednosti jer uče da se prilagođavaju različitim tipovima ličnosti. Uče da je promena prirodna stvar i da prevazilaze podele i razlike
Kada dete svake godine menja učitelja, ono uči veliku istinu – da su život i svet stalna promena. Onaj ko to rano nauči pošteđen je velikih i često neprijatnih iznenađenja. Što ranije, to bolje. Dete se navikava na različite metode rada, na različit pristup učenju i uviđanju i priprema se za predmetnu nastavu koja ga čeka od petog razreda. Manji je šok kada posle nekoliko različitih učitelja tokom četvorogodišnjeg školovanja dete dobije desetak novih nastavnika nego kada posle četvorogodišnje saradnje samo sa jednom osobom odjednom mora da se privikne na toliko novih edukatora.
Deca se prilagođavaju na različite tipove ličnosti, drugačije rešavanje međusobnih odnosa i imaju više mogućnosti da otkrivaju svoje talente. Jedan od mnogih benefita ovakvog rešenja jeste i taj da se učitelji specijalizuju za pojedine razrede, usavršavaju te programe, prate inovacije i promene tokom cele godine i u sledećoj godini unapređuju program za određeni razred. Prema profilu učitelja i specifičnostima njegovog rada, škola odlučuje koji će uzrast taj učitelj voditi i do kada. Dobro je i za organizaciju rada škole kada se učitelji specijalizuju za pojedine uzraste i usavršavaju rad sa njima.
Na ovaj način umanjuje se uticaj samo jednog edukatora – vaspitača – i pruža mogućnost da na razvoj ličnosti deteta utiče više različitih tipova ličnosti. Takođe, proizvod delovanja više učitelja na obrazovanje i vaspitanje učenika preduslov je za stvaranje širine pogleda na svet kod učenika. Naime, kada ima više učitelja, dete dobija dragocenu priliku da se upozna sa različitim karakterima, temperamentima, načinima rada, pa i stavovima, što je nemoguće ukoliko je upućeno samo na jednog učitelja. Zahvaljujući ovome, osnovac stiče širinu pogleda, otvorenost za različitosti i sposobnost prilagođavanja i komuniciranja sa različitim tipovima ljudi. Sve su ovo izuzetno važne veštine za život i rad u 21. veku.
U toku realizacije oglednih časova, korelacijskih časova, poseta časovima, učitelji i učenici su već naviknuti na mogućnost prisustva više edukatora u odeljenju. Zašto ovo ne bi postala praksa? I da odemo korak dalje – zašto bi se učitelji uopšte delili po odeljenjima? Možda je bolje od toga da nema jasne podele i da učenici mlađih razreda upoznaju više učitelja već od drugog razreda…
Osim toga, u školama je čest slučaj da učitelji odlaze na bolovanja, trudničko ili porodiljsko odsustvo. Tada je potrebno pronaći zamenu, a to je veoma složena i komplikovana procedura. Naime, treba pažljivo izabrati osobu koja će se slagati sa decom i biti u stanju da dostojno zameni odsutnog učitelja. Čak je i u tom slučaju deci ponekad potrebno i više meseci kako bi se privikli na novog učitelja. Međutim, ukoliko imaju više učitelja, za njih je promena prirodno stanje, u kome se izvrsno snalaze, a osim toga, zahvaljujući timu učitelja, ponekad nije ni potrebno dovoditi zamenu, već dužnosti odsutnog kolege preuzima tim. Na taj način deca u svakom trenutku dobijaju najbolje rešenje.
Dobar sistem koji podrazumeva tim ljudi u organizaciji nastave garancija je uspeha. Tako se greške svode na minimum, a roditelji nemaju razloga za brigu
U vezi sa iznetim otvara se pitanje zašto roditelji najčešće ne uviđaju prednosti ovakve organizacije nastave. Navika je prvi razlog. Osećaj povezanosti sa učiteljem i oslanjanje na ovaj kontakt, koji često izlazi iz profesionalnih okvira, drugi je i najčešći razlog za burne reakcije roditelja na promenu učitelja. Ali ako roditelj zna da je škola organizovana tako da uvek postoji neko kome se može obratiti za sva pitanja važna za školovanje njegovog deteta, onda zaista nema razloga za brigu. Što se tiče promene učitelja, ova velika izmena ustaljenih obrazaca može se izvoditi postupno, na primer da isti učitelj vodi đake u prvom i drugom razredu, a da se u trećem i četvrtom učitelji menjaju.