Jedan pogled na finski model obrazovanja u praksi

/ / Blog, I-IV, Kombinovani, Kreativna učionica, Nacionalni, Uncategorized, V-VIII / 31.10.2022

Jedan pogled na finski model obrazovanja u praksi

Kako interdisciplinarni pristup pruža funkcionalno znanje i podstiče kreativnost kod učenika

U okviru projekta „New Nordic School”, učenici petog razreda ove nedelje uživali su u čarima ovog projekta na časovima geografije i srpskog jezika. Tema koja je bila aktuelna ovog tromesečja nosi naziv „Neka šuma bude s tobom” i učenici će je obrađivati iz svih predmeta kroz različite pristupe.

Obradu ove teme započeo je Marko Ostojić, nastavnik geografije. Predstavio je učenicima vegetacione zone, uticaj Zemljine rotacije i revolucije na njihovo formiranje, kao i položaj Zemlje, upadni ugao Sunčevih zraka i raspored padavina kao faktore njihovog formiranja. Nakon toga učenici su gledali kratke video-snimke o svakoj vegetacionoj zoni, kao i o vrstama biljaka i životinja koje ih nastanjuju. U završnom delu časa došao je robot Pepper, sa kojim su učenici radili kviz i na taj način proverili koliko su novih znanja usvojili na času.

Nastavnica Marija Šaponjić istu temu obradila je na časovima srpskog jezika i književnosti na zanimljiv način. Učenici su na primeru šuma utvrdili postojeće znanje iz obrađenih padeža. Imali su zadatak da za procesni pano osmisle primere koji su morali da sadrže pojmove u vezi sa šumom za svaki padež. Podržavajući kreativni proces, učenici su sa nastavnicom radili i padežnu sinonimiju kako bi što lakše razumeveli složen padežni sistem srpskog jezika, ali i kako bi im znanje o tome duže ostalo u pamćenju. Na taj način učenici se pripremaju i za celoživotno učenje, koje im ovaj predmet omogućava.

Savremena osnovna škola posebnu pažnju poklanja primeni znanja i upravo zato smo prepoznali vrednost projekta „New Nordic School”. Finski obrazovni model koji uspešno integrišemo u našu nastavnu praksu jača upravo ono što je ključno da dete ostvari svoj pun potencijal – kreativnost i primenu i povezivanje znanja iz različitih oblasti.