Učenice Lena i Sara navele su kako je njih epidemija zbližila, jer su tada i po dva, tri sata ostajale na „GoogleMeetu” posle časova i samo ćaskale, razgovarale o različitim stvarima i bile podrška jedna drugoj.
Utisak većine učenika je da su se, kada je pandemija počela, naglo udaljili od vršnjaka, jer nisu mogli direktno da budu u kontaktu i zaboravili su pojedine stvari o svojim prijateljima. Zatim im je uživo sastanak sa njima, kasnije, delovao jako čudno. Za vreme epidemije parkovi su bili prazni i bilo je malo druženja. Kontakte su uglavnom održavali putem društvenih mreža ili igranjem onlajn-igrica.
Rad od kuće je bio dobro organizovan, ali povratak u škole je bolji
Učenici su bili zadovoljni organizacijom onlajn-nastave putem Distance Learning platforme Savremene osnovne škole i „GoogleMeeta”, iako ističu da im je nedostajala interakcija sa nastavnicima, aktivnije učešće na časovima, druženje sa drugarima i mogućnost da nastavnika u svakom trenutku pitaju ukoliko im nešto nije jasno ili da dobiju dodatna objašnjenja. Zbog toga im je značilo redovno održavanje dopunske nastave. Čak su se i neki učenici organizovali i jedni drugima držali dopunske časove.
Povratak u škole svi su jedva čekali. Ipak, bilo je i izazova sa kojima su se tada suočavali – većina je istakla da im je u početku bilo jako teško da nose maske, ali da su se sada navikli. Kao neke od problema sa kojima su se susreli nakon povratka u škole učenici su naveli i to što su časovi bili skraćeni. Tako su im zanimljivi časovi prekratko trajali, a nekada nisu imali dovoljno vremena da na njima urade sve, pa su morali više da rade kod kuće.
U rešavanju ovih izazova učenici se angažuju zajedno sa roditeljima, odeljenjskim starešinom i predmetnim nastavnicima. Imajući u vidu informacije koje je dobila od učenika o njihovim doživljajima i iskustvu u vezi sa nastavom na daljinu, kao i njihove predloge za njeno bolje funkcionisanje, Savremena osnovna škola ulazi mnogo spremnija u novi ciklus onlajn-nastave.
Dodatak savremenoj organizaciji nastave su radionice u skladu sa Kembridž pristupom
Bitan aspekt LINK strategije obrazovanja jesu radionice i savetodavni rad. Radioničarski pristup podrazumeva obradu različitih tema kao što su: društvene vrednosti, etičnost, solidarnost, uzajamna podrška, prihvatanje različitosti i sl. Kroz razne strategije opuštanja i koncentracije, o kojima uče na „mindfulness” radionicama, učenici usvajaju znanja o tome kako da se oslobode stresa, da preispitaju odluke i kontrolišu svoja osećanja.
Poput novih standarda u procesu učenja koje je postavio Univerzitet u Kembridžu, i LINK-ov model podrazumeva socijalno-emotivno učenje i podršku učenicima kroz razne radionice, grupne sastanke i razgovore „jedan na jedan”. To se posebno odnosi na emocionalno blagostanje, prevazilaženje trauma i navikavanje na nove rutine učenja, druženja i ophođenja u školi uopšte. Fokus grupa koja je sprovedena među učenicima šestog razreda je upravo primer rada po novim, neophodnim standardima. A činjenica da su učenici uspeli da kod sebe pronađu dosta pozitivnih vrednosti, kao što su zbližavanje i kapacitet da se problemi prevaziđu, zaista ohrabruje.