„Dan inteligencije” i edukativne aktivnosti na Avali

/ / Blog, I-IV, Kombinovani, Nacionalni, Učionica bez zidova, V-VIII / 07.10.2020

„Dan inteligencije” i edukativne aktivnosti na Avali

U potrazi za drevnom avalskom tvrđavom

U okviru pažljivo planiranih aktivnosti u prirodi savremeni učenici krenuli su put Avale, najbliže gradske planine. Aktivnosti su podrazumevale učenje o lokalitetu na kojem se nalaze, sport i edukaciju, a poseban program bio je posvećen „Danu inteligencije”.

Centralna aktivnost bila je potraga za srednjovekovnim srpskom gradom Žrnov, koji se nekada nalazio na vrhu Avale i imao dve kule. Danas su od Žrnova ostali samo ostaci, ali i bogata istorija, s kojom su se osnovci upoznavali kroz različite tragove.

U potrazi za drevnom tvrđavom na Avali učestvovala su sva odeljenja prvog razreda (I-1, I-2 i I-3) i uspešno su došla do rešenja potrage. Učenici su imali prilike i da se bave vežbanjem uz sportske rekvizite, razonode šetnjom i na stvarno drugačiji način „treniraju” mozak odgovarajućim logičkim, izazovnim i podsticajnim zadacima.

Aktivnostima na Avali podržan je i „Dan inteligencije”

Mensa Srbije obeležila je 1. oktobra „Dan inteligencije” – manifestaciju koja podseća na dan kada je ova organizacija osnovana. Cilj ove međunarodne akcije je da se skrene pažnja na bitnost razvoja i očuvanja intelektualnih sposobnosti dece, posebno kada je reč o radu sa decom u porodici, osnovnim i srednjim školama, vrtićima, fakultetima. Pri tome su svi prosvetni radnici pozvani da realizuju različite aktivnosti čiji je cilj da se učenici aktiviraju i podstaknu na razmišljanje kako da reaguju na situacije na kreativne načine. Savremena osnovna škola je svojim raznovrsnim aktivnostima postala učesnik ove velike akcije koja poboljšava koncentraciju i intelektualne kapacitete dece.

Najnovija istraživanja ukazuju da je moguće da ljudi postanu pametniji svakodnevnim vežbanjem. Time se ide korak dalje od opštepoznate činjenice da je važno da redovno fizički treniramo. Naime, sada se zna da je od izuzetne važnosti i da najpre redovno „treniramo” mozak odgovarajućim logičkim, izazovnim i podsticajnim zadacima, a onda i da nastavimo s njegovim „treniranjem” vežbajući u prirodi.

Učenici Savremene su na Avali podsticani na sportsku igru, istraživanje u prirodi, reagovanje na situacije i rešavanje zagonetke. Igra je bila vrlo zabavna. Učenici su nastupili kao detektivi kojima je bio poveren specijalan zadatak: da pronađu ime i mesto jedne tvrđave. Imali su ograničeno vreme da to učine i uz to torbu sa brojnim asocijacijama, koje su morali nekako da upotrebe, te da dobro mozgaju i sarađuju kao tim kako bi prešli na sledeći nivo. Zatim su dobili sudoku, drevnu japansku mozgalicu, u kojoj su se nalazila već poznata geometrijska tela, o kojima su učenici učili na prethodnim časovima. Potrebno je bilo dodati ono koje nedostaje – što je odvelo do još jednog traga. Najzad, enigmu je rešilo mozganje kroz slaganje slagalice, što je bio nedostajući element kako bi detektivi pronašli sve potrebne informacije o Žrnovu – i dobili detektivsku značku.

Pogledajte kako su izgledali tragovi za male detektive:

Upoznavanje sa lokalitetom i planinskim duhom Avale

Avalu je, kako kažu, uvek dobro posetiti. U pitanju je najbliža planina nadomak Beograda i njena visina iznosi preko 500 metara. Dobro je pošumljena samoniklim drvećem, a jednim delom je pod zasađenom borovom šumom. Upravo sa takvim karakteristikama Avale su se „uživo” upoznali savremeni osnovci, usput sakupljajući jesenje lišće uz miris borova.

 

Naravno, Avala ne može biti to što jeste bez tornja – njenog simbola. Sa vidikovca tornja, na 122. metru, puca pogled i na Šumadiju, i na Panonsku niziju, i na Beograd – pogled koji ostavlja bez daha. Tu je i Spomenik neznanom junaku, u čast svih boraca za slobodu, remek-delo Ivana Meštrovića.

Aktivnost je bila sprovedena u skladu sa principima „zelene škole”, što je jedan od epiteta Savremene. Kroz redovnu nastavu i vannastavne aktivnosti kao što su radionice, predavanja, izleti u prirodu i volontiranje, učenici Savremene osnovne škole stiču važna znanja o očuvanju životne sredine. To podrazumeva da učenici kroz pažljivo planirane aktivnosti u prirodi stiču svest o neophodnosti očuvanja flore i faune, odgovornom odlaganju otpada i značaju reciklaže, važnosti očuvanja prirodnih resursa i o globalnim posledicama ličnih postupaka. Drugim rečima, oni uče kako da očuvaju našu planetu za sebe i buduće generacije.

Jelena Milošević, učiteljica I-2 u Savremenoj osnovnoj školi, odabrana je od strane komisije MENSA Srbije, za jednog od pobednika ‘’Dana inteligencije 2020’’ za organizovanje aktivnosti sa učenicima koje stimulišu razvoj intelektualnih sposobnosti. Prosvetni radnici na svim nivoima bili su pozvani da se uključe u međunarodnu akciju povodom 1. oktobra – dana na koji je globalna MENSA osnovana.

Pažljivo planirane, edukativne aktivnosti koje podstiču inteligenciju i kreativnost, sprovedene sa učenicima Savremene osnovne škole na Avali su podrazumevali logičke, podsticajne zadatke, istraživanje u prirodi, stimulativno učenje i sportsku igru. Žiri će Jeleni Milošević uručiti nagradu 7. novembra 2020. na akreditovanom stručnom skupu “Rešavanje problema kao stimulans intelektualnog razvoja”. Čestitamo!

Pogledajte galeriju: