Poseta jedinstvenom Muzeju vazduhoplovstva na beogradskom aerodromu

/ / Blog, I-IV, Kombinovani, Nacionalni, Učionica bez zidova, V-VIII / 05.10.2021

Poseta jedinstvenom Muzeju vazduhoplovstva na beogradskom aerodromu

Savremeni učenici imali su priliku da sagledaju kompletan razvoj avijacije na ovim prostorima

Leteti, leteti, lepo je leteti – kaže poznata dečja pesma. A dobro je poznato da su neke od najlepših dečjih književnih tema upravo u vezi sa letenjem. Zato je bilo sasvim prirodno da se savremenim mališanima letenje približi ne samo iz umetničkog nego i iz naučnog ugla. Oni su otišli u posetu Muzeju vazduhoplovstva i za trenutak postali mali avijatičari.

Ovo mesto je po mnogo čemu značajno. Muzej vazduhoplovstva je jedan od vodećih objekata ovog tipa u svetu i osnovan je davne 1957. godine. U njemu se čuva dokumentacija iz svih perioda i oblasti vazduhoplovne istorije Jugoslavije i Srbije. Tu je i mnogo eksponata u vezi sa stranim, civilnim i vojnim vazduhoplovstvom.

Retke i odlično očuvane kolekcije aviona predstavljaju značajan izvor za sveobuhvatno sagledavanje razvoja avijacije na našim prostorima od 1911. do danas. A pametni mališani, učenici starijih razreda, koje je na ovaj put povela Maja Erić, razredni starešina, imali su bezbroj pitanja, čime su dopunili svoja znanja o letenju.

SELI SMO U ČUVENE LETELICE IZ PROŠLOG VEKA

U zbirci Muzeja, koji se nalazi u okviru kompleksa Aerodroma „Nikola Tesla”, ima preko 200 letelica. Deca su, kroz organizovanu turu, dobila informacije o nekim od najlepših i najznačajnih eksponata. Ti prelepi avioni nalaze se u zgradi Muzeja, kao i na platoima oko nje. Učenici su mogli da dodirnu letelice, a u neke od njih je bilo moguće i sesti, pa su se osetili kao pravi piloti.

Inače, deca su naučila koji je najvažniji eksponat – najznačajnije mesto zauzima lovac italijanske proizvodnje Fijat G-50, jedini sačuvani primerak na svetu. Počasno mesto zauzima G-2 galeb, prvi domaći avion s mlaznim motorom, koji je serijski proizvođen i korišćen. Od istorijskog značaja je Oluj 1, korišćen u srpskoj vojsci. A izložen je i prvi avion proizveden u Srbiji, Fizir FN, u „Ikarusu” – prvoj fabrici aviona u Srbiji.

Pored aviona domaće proizvodnje, zbirka sadrži i veliki broj aviona iz Drugog svetskog rata, različitog porekla, iz više zemalja učesnica. Među njima se nalaze Hoker hariken, Spitfajer, Tanderbolt, Jak 3, Il-2 Šturmovik, Meseršmit Me 109 G-2 i drugi. Učenici su naučili dosta i o samoj zgradi Muzeja, koja je posebno značajna po svojoj transparentnoj staklenoj fasadi i koja doprinosi prožimanju muzejske postavke i aerodromskog kompleksa. Arhitekta Štraus je za ovo originalno rešenje dobio najprestižnije jugoslovenske nagrade.

DODIR SA NAUKOM JE NAJZABAVNIJA STRANA OBRAZOVANJA

Sve ono što deca uče u Savremenoj osnovnoj školi je zanimljivo i korisno. A jedna od oblasti kojima se posvećuje najviše pažnje jeste oblast nauke. Tako učenici od malih nogu, ne samo kroz zadate nastavne aktivnosti nego i kroz brojne propratne aktivnosti, ulaze u svet nauke, tehnologije i inženjeringa. Poseta Muzeju vazduhoplovstva je jedna od takvih aktivnosti – nudi dopunski sadržaj iz sveta avijacije, u kojem se uživa, ali koji je istovremeno izuzetno kompleksna grana nauke.

Deca se oslobađaju kroz igru i priču o vrhunskim dometima u avio-industriji. Uz maštu i stalno davanje podstreka, i oni će, ako to požele, sutra „praviti” avione. I tako se kroz obrazovanje zapravo zabavljaju i uživaju. Ne razmišljaju o težini nekog posla, već im prvo na pamet padaju kreativnost, inovacija, pa možda i stvaranje neke nove istorije.

Let, let.