Neobičan čas iz biologije kroz proučavanje morskog i rečnog života

/ / Blog, I-IV, Kombinovani, Nacionalni, V-VIII / 25.05.2021

Neobičan čas iz biologije kroz proučavanje morskog i rečnog života

Savremeni časovi koji podstiču na istraživanje i igru

Učenje na kreativan i zanimljiv način sinonim je za časove biologije. Tipično je da postoje različite aktivnosti zasnovane na saradnji učenika i nastavnika, a učenici često imaju priliku da eksperimentišu. Jedan od neobičnih časova ticao se proučavanja morskog i rečnog života, odnosno sistema za disanje kod riba.

Nastavnica biologije Dijana Šarac uputila je svoje učenike u zanimljiv vodeni svet. Najpre je održano ilustrativno predavanje o principima disanja kroz škrge, specijalizovane organe pomoću kojih ribe dišu, a onda je izveden ogled seciranja, gde su učenici na modelu ribe mogli da vide krvne žile pomoću kojih ribe razmenjuju kiseonik.

Objašnjeno im je da škrge propuštaju ogromnu količinu vode i iz nje dobijaju povratno rastvoreni kiseonik. Navedene su i druge životinjske vrste koje respiratorne procese obavljaju upravo putem škrga, ali se vodeno okruženje u kojem žive često razlikuje.

Čak 45 životinjskih vrsta diše na škrge, uključujući i žabe, pri čemu ovi disajni organi mogu biti spoljašnji i unutrašnji. Učenici su imali puno pitanja i asocijacija, pa je čitav čas protekao brzo i uz mnogo stečenih informacija.

Dan pre održavanja ovog zanimljivog časa učenici su imali priliku da pogledaju predstavu „Društvo mrtvih pesnika”. Bio im je poznat domaći zadatak koji je profesor Kiting dao svojim učenicima – pisanje pesme. Zato su oni dobili isti zadatak, trebalo je da napišu pesmu o ovom nesvakidašnjem iskustvu.

Oni su to i učinili, još jednom pokazavši svoj literarni talenat! Tako je jedan čas biologije pretočen u poeziju.

NASTAVA SE ČESTO ODVIJA U LABORATORIJSKIM USLOVIMA

Rad u laboratoriji je posebno zanimljiv i odličan je način da se dodatno razvije timski duh u učionici Savremene osnovne škole. Tada se izvodi niz zanimljivih ogleda koji po pravilu izazivaju oduševljenje savremenih osnovaca.

Takođe, nastava se sprovodi i kroz vršnjačku edukaciju, koja podrazumeva da učenici jedni drugima prenose znanja tako što preuzimaju ulogu predavača. Tako povremeno na časove dolaze i savremeni gimnazijaci, poput Aleksandra Kašerića, koji pred mališanima izvode oglede koji su im uvek zanimljivi.

Kako kaže ovaj mladi, budući biolog:

Ako na pravi način priđemo deci i približimo im biologiju, koja nije samo biologija iz knjige, nego nauka koja se uživo može razumevati kroz neobične oglede, onda se percepcija razmišljanja može promeniti, a ovaj predmet će postati zabavan i omiljen.

IPAD APLIKACIJE U NASTAVI ZA NEVEROVATNO UČENJE BIOLOGIJE

U Savremenoj, iPadi koje koriste učenici predstavljaju svojevrsne elektronske sveske koje učenje čine lakšim, zanimljivijim i interaktivnijim. Za različite oblasti koriste se drugačije, najnovije aplikacije koje koriste i najsavremeniji edukativni centri širom sveta.

Tako su u iPadima učenika instalirane aplikacije za biologiju: 3D Cell, 3D Brain i 3D Bones. One mogućavaju osnovcima da se u potpunosti i slikovito upoznaju sa ljudskim telom i njegovim sastavnim delovima: ćelijama, mozgom i kostima, kao i načinom njihovog funkcionisanja. Zahvaljujući ovim aplikacijama, časovi biologije su ilustrativni, interaktivni i nezaboravni.