Šta kada dete krene u školu?
Pre svega, deca u školu treba da dolaze naspavana i sita. Detetu u prvom razredu neophodno je da spava minimalno 10 sati, što znači da bi trebalo da ide u krevet u 21h kako bi se probudilo na primer u 7h. Režim odlaska na spavanje i sna treba negovati kod deteta, jer ulazi u proces formiranja njegove radne navike. Takođe, važno je da dete doručkuje pre škole i da nastavi da ima uredan raspored obroka (doručak, užina, ručak, užina, večera). Deca su mala i ne mogu kao odrasli da trpe glad. Istraživanja su pokazala da je budnost najveća za vreme drugog časa, ali ukoliko je gladno, dete će tada više razmišljati o tome kada će da jede, počeće da se vrpolji, da bude razdražljivo, a pažnja više neće biti na visokom nivou.
Druga važna stvar jeste navikavanje deteta na obaveze koje škola nosi sa sobom, poput učenja i domaćih zadataka. Bilo bi dobro da roditelji sa detetom naprave zajednički plan o tome šta će raditi nakon škole. Odredite u toku dana vremenski period za učenje. S obzirom na to da deca ovog uzrasta mogu efikasno da održe pažnju 30 do 45 minuta, period koji izdvojite za učenje u toku jednog dana ne bi trebalo da bude duži od toga. Duže učenje od 45 minuta, na primer, sat ili dva, nije produktivno i često se pretvori u mučenje i za roditelje i za dete, a dete retko kad zaista nešto uradi.
Uloga roditelja u izradi domaćih zadataka je da pruži podršku, nadgleda proces, bodri dete kad je to potrebno, da ga umereno savetuje i povremeno odgovori na neko pitanje koje mu ono postavi. Dakle, dete domaće zadatke piše samostalno. U početku ćete vi biti inicijator i neko ko pomaže detetu i opominje ga, ali s vremenom, sa puno takta i strpljenja, od deteta zahtevajte da samostalno obavlja svoje obaveze.
Neke škole, pa i naša, imaju produženi boravak gde deca sa učiteljicom uče i završavaju domaći, ali bez obzira na to, roditelji treba da pokažu interesovanje za to šta je dete radilo u školi, da pogledaju školske i domaće sveske i popričaju sa detetom o tome šta mu je bilo lako, šta teško, šta zanimljivo, a šta ne…
Ukoliko je potrebno, da mu još malo pomognu u razumevanju i savladavanju nekog gradiva. Ako je dete napravilo grešku ili loše uradilo domaći, nikako ne cepati ili brisati njegov rad. Na greškama se najbolje uči. Pokazati mu šta je greška, napraviti pauzu, pa kasnije ili sledećeg dana podstaći ga da se potrudi i tako redom.
Polazak u prvi razred je proces gde je važno da ne zaboravite da uvek pohvalite svoje dete. Dajte mu do znanja da vaša ljubav prema njemu ne zavisi od njegovog školskog uspeha i ponašanja.
Dakle, od početka školovanja učimo dete da formira radne navike. Ako se svakog dana u isto vreme i na istom mestu radi jedna aktivnost, za tri nedelje možemo očekivati da se stvori navika. Najveća greška roditelja prvaka je što preuzimaju obaveze svog deteta na sebe. Ako dete ima domaći, vi ste tu da ga podsetite da ga uradi, da mu objasnite ako mu nešto nije jasno, ali ne smete vi da radite domaći umesto njega, čak i ako bi se to mnogo brže završilo.
Leave a Comment