Šeširi, kravate i jezičke (ne)zgode: vremeplov u svet „Pokondirene tikve”

/ / Blog / 27.02.2024

Šeširi, kravate i jezičke (ne)zgode: vremeplov u svet „Pokondirene tikve”

Pravi primer multidisciplinarnog učenja u Savremenoj osvnonoj školi

U petak, 23. februara, održan je ugledni čas kao finalizacija projektnog zadatka u okviru kojeg je obrađena nastavna jedinica „Pokondirena tikva” J. S. Popovića. Tokom februara su se na časovima nemačkog jezika, likovne kulture, srpskog jezika i književnosti i građanskog vaspitanja učenici i nastavnici bavili problematikom jezičkog pitanja ove komedije koja je sedmacima najmanje razumljiva zbog jezičke distance i pogrešne upotrebe stranih jezika glavne junakinje

 

Časovi nemačkog jezika, likovne kulture, srpskog jezika i građanskog ujedinjeni oko iste teme

Na časovima građanskog vaspitanja su učenici upoznati sa životnim prilikama u Srbiji u 19. veku, kada je pisac živeo. Društvene okolnosti su prikazane u delu, ali je akcenat na časovima bio na tome kakve su norme važile za one koji su pripadali višim krugovima (nobles), a to je visoko obrazovanje – samim tim i poznavanje više stranih jezika.

Na časovima likovne kulture se pravio zajednički ilustrovani rečnik u kojem su zastupljene sve manje poznate ili potpuno nepoznate reči i izrazi, kako iz srpskog jezika onog doba, tako i francuskog i nemačkog kojim se glavna junakinja komedije, Fema, služi.

Na časovima nemačkog i srpskog jezika se pravio i igrao Kahut kviz sa istim ciljem kao i na časovima likovne kulture – ciljem prepoznavanja i upoznavanja sa jezičkim prilikama u Srbiji 19. veka.

Dobro došli na čajanku gospođe Feme

Ugledni čas je održan u aneksu škole za sve učenike 7. razreda u formi čajanke, a pozivnicu je uputila Fema. Svojim gostima je objasnila da ih je pozvala jer je čula da su je ovih dana ogovarali, zato što ne zna nemački, pa je zato pozvala profesorku nemačkog da je bolje poduči. Nastavnica nemačkog je Femi objasnila zašto su reči i izrazi koje je koristila bili pogrešni, a učenici su pokazali svoje znanje povezujući kategorije glagolskih oblika za izdvojenim frazama koje Fema (pogrešno) koristi.

Dame su bile u obavezi da dođu sa šeširima, a gospoda sa kravatama. Insistiranje na modnim trendovima i imitacija nekadašnjeg načina unterodlovanja bila je uvod u obradu glavne teme – kako se Fema menja samo spolja, formalno (kupujući lepu garderobu, skupocene predmete), oponašajući nobl misleći da će tako zapravo postati otmenija i obrazovanija.

Suština do koje se došlo na času je i ta da je govor ono po čemu se najbolje predstavljamo.

Projektni zadatak su realizovali:
– Ljubinka Stanić, nastavnica nemačkog jezika
– Sara Drobnjaković, nastavnica likovne kulture
– Marko Ostojić, nastavnik geografije i građanskog vaspitanja
– Đorđe Rikić, nastavnik istorije i građanskog vaspitanja
– Marina Gava, nastavnica srpskog jezika i književnosti
– Učenici 7-1, 7-2, 7-3

Savremena osnovna škola kroz svoje multidisciplinarno obrazovanje dokazuje da je pristup koji objedinjuje znanja iz različitih predmeta ključ za razvijanje dubokog razumevanja i praktične primene naučenih lekcija. Kroz ovakve projekte, Savremena škola postavlja temelje za obrazovanje koje priprema učenike za život i rad u 21. veku, gde su kritičko razmišljanje, kreativnost i sposobnost adaptacije neophodni.